fredag 1. januar 2010

Årskavalkade


Vi har blitt så inspirert av Tuvauniverset og stjeler ideen om en årskavalkade om Aron sitt første år:)

Det begynte i påska 2009. den 10.april begynte det å skje ting, men vi måtte vente og vente til ting satte igang for fullt. Etter lite søvn fredag til lørdag fikk vi komme på sykehuset. Jeg lå trygt inne i magen men var temmelig klar for å se hvordan verden utenfor magen så ut. Lørdagen gikk og det skjedde ikke stort. Tar lang tid, men på søndag morgen etter litt modningsakupunktur og en jordmor som tok vannet for å se om det satte igang ting så var jeg ute på rekord tid. Fra vannet ble tatt, tok det 1 time og 40 minutter til jeg var ute. Det var så vidt pappa rakk det.  Jeg kom til verden på onkel sin bursdag, hele 19 dager før termin (terminen var egentlig 1.mai)

Trygt inne i magen 3 dager før jeg ble født

Helt fersk

man blir sulten av å jobbe så fælt, første måltidet

jeg stortrivdes i vogna og sov leeeenge på trilleturene.
Mai;
Jeg vokste og vokste og elsket å ligge på magen i fanget til mamma heller pappa
Jeg fant mange rare sovestillinger

Jeg spiste godt og vekta økte med ca 500 gram i uka så på 6 ukerskontrollen hadde jeg vokst 10 cm og lagt på med 2,5 kg:) 
Vi koste oss masse hjemme alle tre, jeg var kjempesterk i nakken og likte å ligge på leketeppe. Men sove var også deilig. Jeg smilte og kikket på disse foreldrene, besteforeldrene, tanter og onkler som stadig var på besøk eller som vi besøkte.

Min første 17.mai ble feiret hos bestemor. Der ble det mat og kaker og en tur opp på barneskolen der Pappa gikk da han var liten. Jeg sov meg igjennom både barnetoget og korpsmusikken

Da jeg var rundt 6 uker dro mamma, mormor og morfar og jeg på min første Trøndelagstur. Det var langt å kjøre men med mange stopper, mange puppeskvetter, mye soving og litt underholdning av de som satt bak sammen med meg så gikk det kjempegreit. 
Kjøre biiiiil

Juni;
I slutten av mai, nøyaktig i pinsehelgen flytta vi til Tveita. Kjøpte leilighet og dro tilbake til Pappas barndomstrakter. Fint vær var det også den helga vi flytta. Takket være god hjelp av besteforeldre gikkd et kjapt å flytte alt. Og godværet fortsatte
Tester ut det nye nabolaget med pappa

Koser meg litt hos mamma også

Bade er utrolig deilig

trener litt og leker litt

Vi var også på Nabben, hytta i slutten av juni da varmen herja som verst. Vi orket derfor ikke være der så veldig lenge. Men vi feriet sankt hans og kosa oss og bada. 
Juli:
I slutten av juli ble jeg døpt. Det var mange gjester og dagen ble kjempekoselig. Sola skinte og det var godt og varmt

August;
I august dro pappa, mamma og jeg til Son på spa hotel. Der testet jeg bading i stort basseng. Jeg storkoste meg. Tror pappa og mamma koste seg masse også og fikk slappa av litt.




Etter suksessen med bading på Son ble det babysvømming på meg som vi holdt på meg fra august til desember

September;
Men sommeren var langt fra over. Det var flott vær og vi var mye på trilleturer. Vi begynte å bli temmelig kjent på Tveita og Tveitasenteret var vårt andre hjem. :)
Tveitagjengen

Sykdom har også preget høsten. Jeg ble forkjøla og fikk feber. Vi hadde mistanke om svineinfluensa også men den slapp vi unna, men mye feber og snørr og hoste har det vært. Da er en mamma og en pappa som duller og koser med en godt og ha. Og for en sliten mamma er det da godt å ha en mormor som stepper inn og hjelper til med avlastning etter ei uke med våkenetter.
Oktober;
Høsten hadde satt inn for fullt
Begynte å rulle meg litt rundt og bevege meg mer og mer. tv var utrolig interessant og Drømmehagen har blitt favorittprogrammet

Litt kjøligere i lufta nå ja. Men like gøy å dra på trilletur

Spiser masse mat, grøt er favoritten, Grønnsaker er nam nam, kjøtt er grusomt, amminga er helt slutt men flaskemelk er helt greit. Vil helst spise selv da. Etter hvert ville jeg holde brødskiva selv og spise og søle og leke litt med maten. Leverpostei eller prim er favorittpålegget 

November;

Det er ingen ting å si på motorikken jeg åler meg framover men noen ganger bare henger man seg fast.

Øver på krabbing og får det nesten til nå

Desember:
Å sitte i matstolen å se drømmehagen er bare luksus. 

De siste månendene har gått veldig fort og det har skjedd mye. Jeg finner på nye ting hver dag, jeg lager fortsatt like mange grimaser, jeg prater masse, jeg liker å trykke på ting, som dvd spiller, playstation og fjernkontroller. Luksus er hvis jeg får trykke på daten til mamma også men der er hun temmelig kjip.
I 2010 skal jeg fortsette å gjøre mange nye sprell, begynne å krabbe ordentlig og være den samme blide og gode gutten jeg er.
Godt nyttår til alle. Jeg feiret nyttårsaftenen hos Mormor og morfar. Det var kjempekoselig. Har spist masse brød, lekt med Balder, plaga Balder, kost med tanter, onkler, mormor og morfar og jeg har bada. Tante Alexandra la meg for kvelden også. Det er jo stas for begge to

1 kommentar:

  1. Hei Arongutten!

    Så fin årskavalkadeog nytt utseende på bloggen - og gøy å se deg inne i magen også! Må si du var liten, søt og nett i forhold til den enorme ballongen jeg lå inni!
    Men ut kom vi, og store har vi blitt begge to : )

    suss, T u v a

    SvarSlett