torsdag 4. februar 2010

Nærkontakt med gulvet.

Det går litt i ett om dagen og dagene går i hverandre. Ingen dag er lik men det går jo i det samme hver dag likevel. Det er mat, soving, bleieskift, gulping, åling under stoler, bord og over hele gulvet, mere spising, mere soving, masse leking, masse rampestreker, litt turer, litt tv titting, en del herjing, enda flere rampestreker, litt utforsking og mere leking, en del belieskift og klesskift igjen og mere mat.

Mat skal dem ha og klær skal dem ha........ sier mamma og synger og forbanner seg over at vasken er helt håpløs. I dag kom det en del stygge ord da hun forsøkte skylle rumpa mi i vasken. Den er litt liten, har litt feil form og proppen går ned og tetter vasken hele tiden. Lurer på om hun ønsker seg en ny vask? Hun sier i allefall masse stygge ting til den hver dag. Tror ikke mamma liker den vasken. Jeg skulle ønske den var dypere eller jeg var mindre så jeg kunne sittet å badet i den jeg da. Men da kan jeg jo bare dusje i stedet.

I går fikk vi en heller brå og kraftig start på dagen. Pappa hadde dratt tidlig på jobb så mamma og jeg breia oss i dobbeltsenga. Men jeg var så lur og stille og tenkte jeg skulle utforske pappa sin side av senga mens mamma sov. Men så var det jaggu plutselig slutt på madrassen og jeg falt bang ned på gulvet. Bra det ble med meg en pute som tok for det verste støtet. Vart nå litt skræmt ja, men mamma ble mest redd tror jeg. Aldri har jeg sett henne våkne så brått og stå opp så kjapt før. Ikke minst reagere så utrolig fort, ingen ting å si på reaksjonsevnen der altså mamsen, like bra som da jeg kasta opp i senga.  Heldigvis var det ikke værre enn at jeg bare sa ifra om at det gjorde litt vondt og jeg var litt skremt og etter litt kos av mamma og en trøstesmokk ga jeg mamma et megastort glis. For nå skulle vi endelig stå opp. Det er sånn man får foreldre opp av senga skjønner du, uansett hvor tidlig det er.

Mamma var ikke like fornøyd i dag da jeg våkna kl 4 og prøvde stå opp da, forsøkte alle triks i boka, klore, sparke, slå, lugge, snakke VELDIG høyt og slå i sengekanten. Jeg fikk nå i allefall smokken og småduppa av litt, prøvde få de opp igjen og sov litt til før vi endelig stod opp kl 6.45. Da sa mamma bare NÅ!, orker jeg ikke bli torturert mer.. Skjønner ikke hva det ordet betyr jeg men hun stod da opp og var da blid så det får så være.

Vi lot pappa sove ut. Han var temmelig sliten etter i går da han jobba dagvakt og kom rett hjem til en litt umulig meg som ikke visste helt hva jeg ville og en mamma som stakk av gårde på trening med en gang.

Mamma og jeg gjorde husarbeid til tusen og lot derfor pappa snorke og sove og vekket han til rent hus og frokost. Jeg tok meg en velfortjent dupp. I dag har jeg sovet masse faktisk. Og det har vært deeeeeeeilig det. Tok meg en time på formiddagen go en totimers på ettermiddagen. Ble faktisk vekket fordi det begynte å bli for sent å sove før natta og fordi mamma og jeg skulle en tur på kafe. Vi dro inn til byen og møtte ei venninne av mamma. Jeg satte på mitt beste smil, løftet ett øyebryn og sjarmerte henne i senk. Hun mente jeg ville bli en skikkelig casanova da jeg ble stor. Kanskje det? Vet ikke hva det ordet betyr heller jeg men en sjarmør er jeg jo. Bare spør alle damene på Tveitasenteret.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar